XPENG G9 IS DE SNELST LADENDE EV IN DE NAF WINTERTEST
12-02-2024
De XPENG G9 heeft de eerste plaats behaald op het snellaadonderdeel van de tweedaagse Wintertest van de NAF (Noorse Automobielfederatie) en Motor EV, ook wel bekend als El Prix 2024. Bovendien behaalde de elektrische SUV een top-5 positie in de actieradiustest.
De XPENG G9 die getest werd, was net als in de NAF Zomertest een vierwielaangedreven Performance-versie. Deze versie van de elektrische SUV is het bestverkochte model binnen het Europese XPENG-portfolio. De auto behaalde de snelste laadtijd van alle geteste auto's: het kostte slechts 19 minuten om de accu met een nettocapaciteit van 93,1 kWh op te laden van 10 naar 80% en er werd een piekvermogen van 291 kW behaald.
Daarnaast noteerde de G9 de vijfde plaats in de actieradiustest, met een afwijkingspercentage van 13,1% ten opzichte van het WLTP-rijbereik. Het gemiddelde afwijkingspercentage voor alle aanwezige auto's bedroeg 21,8% en slechts 8 van de 23 geteste modellen behaalden een actieradius die minder dan 20% afweek van de WLTP-waarde. Het volledige verslag van de NAF is hier te vinden.
De Wintertest
Twee keer per jaar vindt de El Prix plaats om de actieradius en laadsnelheid van elektrische auto’s op de Noorse markt te testen. Alle voertuigen worden op dezelfde dag en onder dezelfde omstandigheden getest om hun actieradius en laadsnelheid te vergelijken onder typisch Scandinavische omstandigheden, zowel in de zomer als in de winter. Bij de test van dit jaar waren 23 voertuigen betrokken. Volgens het rapport werden alle auto's tijdens de wintertest in vergelijkbare mate getroffen door de rijomstandigheden en zeer lage temperaturen.
Voordelen van 800V-platform
Dankzij het toonaangevende 800V-platform is de XPENG G9 in staat om zulke hoge en constante snellaadtijden te bereiken. Het 800V SiC-platform (siliciumcarbide) vermindert ook het totale energieverbruik van de auto, waardoor de actieradius effectiever en nauwkeuriger wordt. De standaard aanwezigheid van een warmtepomp en de mogelijkheid om de accu voor te verwarmen verzachten de effecten van koud weer op de prestaties van de accu, wat resulteert in efficiënter opladen en een groter bereik.
Zomertest 2023
Tijdens de NAF Zomertest in juni 2023 brak de XPENG G9 al het snellaadrecord met een piekvermogen van 318 kW. De auto bereikte toen het hoogst gemiddelde laadvermogen met 212 kW en kwam op nummer 1 in de actieradiustest; de G9 kwam 13% verder dan het WLTP-bereik. Voor meer details, zie hier.